Wie leeft er tegenwoordig niet in de Metaverse?
Game ontwerper Marthijn de Blaeij woont in de randstad maar leeft in de Metaverse. Het ene moment ligt hij op een palmstrand, het volgende moment trekt hij door Finland. Marthijn is hier helemaal op zijn plek. Gezondheidsbeperkingen? Hij heeft er geen last meer van. Zijn virtuele leven bestaat uit ontmoeten, spelen en leren. Reis mee en ontdek zelf hoe gelukkig je wordt in de Metaverse in 2033.
Zo’n 18 jaar geleden werkte Marthijn de Blaeij voor het ministerie van Economische Zaken en Klimaat. Tegenwoordig heet dit ministerie: Economische Zaken en Mondiale Crisissen. Toen hij stopte, heeft hij van zijn hobby zijn werk gemaakt: hij is game ontwerper.
"De Metaverse is een online wereld waar mensen elkaar ontmoeten via avatars"
Zo woont Marthijn
‘Fysiek woon ik in de randstad. Maar mijn echte leven speelt zich af in de Metaverse. Dan maakt het niet meer zoveel uit waar je woont. Die Metaverse was er nog niet in 2023. Het is een geweldige wereld waarin mensen online als het ware fysiek met elkaar in contact kunnen komen. Er zijn virtuele 3D-ruimtes waarin ik samen met anderen activiteiten doe via een avatar, mijn digitale identiteit.’
Een gewone bril
‘Vrienden van me wonen in Finland en Palm Beach. Ik ontmoet ze elke dag in de Metaverse. Mijn virtuele woning is de woning waarin ik leef, recreëer, reis en vertoef. Het ene moment zit ik op een palmstrand, het andere moment zit ik elders. Weet je nog dat er vroeger van die grote virtual reality-maskers waren? Zo’n grote lompe bril kan nu echt niet meer. Ik kijk door een gewone bril.’
Facebook is failliet
‘Wie dacht in 2023 dat Meta, het moederbedrijf van Facebook, Instagram en Whatsapp, failliet kon gaan? Toch is dat gebeurd. De jongere generatie heeft minder met social media. In 2025 was het omslagpunt. Social media zijn voor 80 procent vervangen door virtueel-bijna échte ervaringen in de Metaverse. Daarin is ook video-gaming veel belangrijker geworden. Anno 2033 heb je abonnement- en streamingsdiensten voor games.’
Gaming is de kern
‘In 2023 zeiden mensen dat ze niet van spelletjes hielden. Nu hoor je dat niet meer. De huidige generatie wil een mix van educatie en entertainment, precies op de manier zoals zij willen leren en spelen. Papieren boeken zijn alleen nog een statussymbool. Je kunt het ook zo zeggen: je leert via games op een plezierige manier. Daarbij word je geleid door kunstmatige intelligentie. Je krijgt informatie op maat op een manier die het beste bij je past.’
"Tegenwoordig kun je trouwen met iemand die je nog nooit hebt gezien"
Leren is ervaren
‘Het vak van docent is veranderd. De oude generatie leerkrachten had daar behoorlijk wat problemen mee. Tussen 2015 en 2025 hield het onderwijs vast aan oude onderwijsmethoden. De laatste 5 jaar is het snel gegaan. Leren is ervaren, is nu het motto. Kun je een wiskundeformule ervaren, voelen? Dat kan dus allemaal in de Metaverse.’
Alles draait om fanmanagement
‘Via je avatar wil je er supergoed uitzien. Tegenwoordig draait alles om fanmanagement. Je ziet bij de generaties Z en daarna dat ze geen zier geven om social media en het binnenhalen van likes. Wat ze wel interessant vinden, is hoe hun online profiel is, hoe hun huisje eruitziet in animal crossing, hun avatar in World of Warcraft. Fanmanagement-algoritmes helpen je bij een topprofiel.’
Gezondheid is belangrijk
‘Kunstmatig intelligente-robots vullen mensen aan met een verstandelijke beperking. Lichaamsfuncties worden overgenomen, beperkingen zijn minder een ding dan in 2023. Qua gezondheid worden mensen aangezet om te bewegen. Niet alleen verplicht via de verzekeringen. In de Metaverse beweeg je écht op een band of op vierkante meters. Het beeld van de luie gamer op de bank met een pizza op schoot is allang achterhaald.’
Corona-armband
‘Een zeer gezonde levensstijl is helemaal in. Verder kun je met lichte implantaten beter worden uitgelezen. Via gezondheidsalgoritmes krijg je slimme adviezen. De corona-testen van vroeger worden niet meer gebruikt. Je kun tegenwoordig een armband omdoen die coronavirussen door de huid heen meet.’
Grote wens
‘Ik zou graag een game ontwerpen waarin deelnemers hun eigen content beleven. Met andere woorden: je schrijft je eigen spelniveau, verhaal, interactiemechanismen in verschillende contexten. Ik bedenk ook graag nieuwe ontwerpvormen. Mensen die bijvoorbeeld interactief zelf een stad ontwerpen of een plek om te leven voor 100 mensen met bepaalde wensen. De computer kan de meest ideale ligging bepalen.’
Dit is een artikel uit de Toekomstkrant, geschreven alsof het 2033 is. Zie deze versie van de Toekomstkrant, een eenmalige uitgave ter introductie van de website.