Ware verandering begint bij jezelf

Praktijkverhalen

Shadi werkte bij het College voor Toetsen en Examens (ministerie van OCW) en is per 1 mei aan de slag bij de IND Academie in Den Haag als Content- en Procesmanager op het gebied van leren en ontwikkeling. Ze volgde het ontwikkeltraject Onbeperkt Talent en vertelt graag wat het traject haar heeft gebracht. “Ik heb nu een helder inzicht in mijn talenten, weet welke werkzaamheden het beste bij mij passen en ik heb geleerd hoe ik om kan gaan met uitdagende situaties.”

“Ik was al bezig met een loopbaantraject toen ik hoorde over het ontwikkeltraject Onbeperkt Talent van het Leer- en Ontwikkelplein. Ik was zoekende naar mezelf: Wat vind ik leuk, wat zijn mijn talenten, waar ben ik goed in? Ik had daar weinig duidelijkheid over. Wel wist ik dat ik sommige taken in mijn huidige werk leuk vond, terwijl andere taken mij minder aanspraken. Ik vroeg mij af of dat aan mijn takenpakket lag of aan het feit dat mijn talenten daar niet lagen.”


Shadi kwam als internationale student uit haar geboorteland Iran naar Nederland om aan de Radboud Universiteit te studeren. In 2014 rondde ze haar masteropleiding af, ging ze op zoek naar werk en begon ze met het leren van de Nederlandse taal.
 

Andere werkcultuur

“Ik ontdekte al vroeg dat er veel soft skills waren die ik moest ontwikkelen om in een Nederlandse werkomgeving goed te kunnen functioneren. Zo wordt in de Iraanse cultuur bescheidenheid, vooral voor vrouwen, beschouwd als een deugd, waarbij men zichzelf kleiner maakt dan men werkelijk is. Er is zelfs een uitdrukking: “the more fruit a tree has, the more down to earth it is”. Het betekent dat hoe meer kennis je hebt, hoe meer bescheiden je moet zijn. Dit staat in schril contrast met de Nederlandse werkcultuur, waar assertiviteit en het tonen van zelfvertrouwen meer worden aangemoedigd. Je goedbedoelde oosterse bescheidenheid kan tijdens een sollicitatiegesprek dus een belemmering zijn! Het is soms een uitdaging om deze twee verschillende werelden een plek te geven in mijn brein en in mijn hart. Maar wat mij enorm helpt, is zelfreflectie en mijzelf blijven ontwikkelen.”
 

“Collega’s weten dat ik een arbeidsbijzonderheid heb, maar dat betekent niet dat er altijd rekening wordt gehouden met mijn situatie"

Arbeidsbijzonderheid

Shadi heeft een fysieke beperking en heeft een indicatie banenafspraak. “Collega’s weten dat ik een arbeidsbijzonderheid heb, maar dat betekent niet dat er altijd rekening wordt gehouden met mijn situatie. Dit kan te maken hebben met de werkdruk of doordat mensen het soms vergeten. En dat begrijp ik. Het is ook aan mij om te zeggen: dit lukt mij niet. Of: de afstand is te ver voor mij. Ik vind het soms best moeilijk om open te zijn over mijn beperking. Om te moeten zeggen: ik moet nu even pauze houden vanwege mijn rugklachten. Hiermee om leren gaan, leren hoe je dat bespreekbaar maakt, dat vind ik onderdeel van mijzelf leren kennen en ontwikkelen.”
 

Leren van en met gelijkgestemden

Het ontwikkeltraject Onbeperkt Talent bestaat uit vijf online bijeenkomsten met gelijkgestemden. “Ik waardeer het dat alle deelnemers van dit ontwikkeltraject open waren over hun beperkingen. Dit gaf me het gevoel dat ik niet alleen stond en dat we vergelijkbare ervaringen op de werkvloer hadden. We konden elkaar helpen met tips hoe hiermee om te gaan. We spraken ook over valkuilen waar we in kunnen stappen. Dat je denkt: Oh! dat heb ik ook!” 

“De frequentie van één keer per maand een online bijeenkomst vond ik fijn. Je hebt genoeg tijd om de voorbereidende opdracht te maken en tussendoor kun je contact opnemen via de appgroep met de coach en met medecursisten. De trainer was empathisch en behulpzaam. Hij kon goed inschatten wat er nodig was. De vriendelijke, informele sfeer zorgde ervoor dat iedereen zich openstelde, wat een gevoel van geborgenheid gaf. Bovendien waren de opdrachten helder en makkelijk aan te passen aan dagelijkse werksituaties.”
 

"Tijdens deze training heb ik geleerd dat mensen over het algemeen openstaan voor hulp en ze graag willen helpen"

Drijfveren, leerdoelen, inzichten

“De leerdoelen van het ontwikkeltraject waren heel relevant voor mij. Wat zijn mijn drijfveren en valkuilen? Wat wil ik zelf ontwikkelen?” Shadi geeft een voorbeeld. “Soms zijn we bang dat mensen over ons oordelen als we iets niet weten. Dan kun je aarzelen om vragen te stellen. Een van de oefeningen is om hulp te vragen. Tijdens deze training heb ik geleerd dat mensen over het algemeen openstaan voor hulp en ze graag willen helpen. Dit heeft me laten beseffen dat angst vaak in je hoofd zit en dat het in de praktijk niet altijd gegrond is.”

“Ook vond ik de gesprekstechnieken heel waardevol en interessant. De sessie over geweldloos communiceren gaat over communicatie in moeilijke situaties waar veel emoties naar boven komen. Hoe ga je daarmee om? Zonder dat jouw emoties je beperken? De technieken die ik heb geleerd, gebruik ik nu in mijn werk en privéleven. Heel waardevol.” 

“En de sessies over drijfveren en over je eigen normen en waarden waren voor mij een echte eyeopener. Wat zijn jouw normen en waarden en hoe staan die in relatie met jouw werk? Als je deze niet terugziet in je werk, dan zit je misschien niet op de juiste plek. Dat klinkt logisch, maar ik was mij daar niet van bewust. Vrijheid is voor mij een belangrijke waarde, wat ook de drijfveer is geweest achter mijn beslissing om naar een democratisch land te immigreren. Dit betekent dat ik me meer op mijn plek voel wanneer ik zelf invloed kan uitoefenen op mijn werk en wanneer ik autonomie heb in mijn werkzaamheden.”
 

Ik weet nu wat ik wel en niet wil

“Het traject gaf mij hele goede inzichten. Zoals dat sommige werkzaamheden niet bij mij passen, omdat ze niet aansluiten bij mijn drijfveren creativiteit, zelfstandigheid en vrijheid. Over deze inzichten ben ik in gesprek gegaan met mijn loopbaancoach. Ik had beeld bij waar ik blij van werd, wat ik wel en niet wil. Ik ben zelf continu bezig met leren en ontwikkelen en het geeft mij energie om ook anderen daarbij te helpen. Ik ben op zoek gegaan naar vacatures waarin ik mijn drijfveren terug kon vinden. En vervolgens heb ik gesolliciteerd en ben ik aangenomen voor een functie bij de IND Academie, waar ik me bezig hou met het leer- en ontwikkelaanbod binnen de organisatie. Een mooie, nieuwe uitdaging!”
 

In actie komen


“Tijdens mijn sollicitatiegesprek bij de IND heb ik bewust veel vragen gesteld en mijn wensen kenbaar gemaakt. Ik wilde er zeker van zijn dat deze functie bij mij past, dat ik er echt gelukkig van ga worden. Ik ben zo trots op mijzelf! Ik heb een lange weg afgelegd en nu, na tien jaar, kan ik eindelijk de vruchten plukken van het zaad dat ik tien jaar geleden heb geplant in mijn tweede thuisland Nederland. Zoals Rumi, de bekende Perzische dichter zegt: ‘Yesterday I was clever, so I wanted to change the world. Today I am wise, so I am changing myself.’ Ware verandering begint bij jezelf.”

Reactie toevoegen

U kunt hier een reactie plaatsen. Ongepaste reacties worden niet geplaatst. Uw reactie mag maximaal 2000 karakters tellen.

* verplichte velden

Uw reactie mag maximaal 2000 karakters lang zijn.

Reacties

Er zijn nu geen reacties gepubliceerd.